fredag 13 januari 2012

Hatar världen lite mer

I morse läste jag morgonens nyheter på aftonbladets hemsida då det är det enda nyhetsfeedet jag får in på min telefon, och jag är för lat för att se om det går att ändra.
I alla fall så läste jag en artikel, där familjen till en handikappad kvinna hade börjat misstänka att det var någonting fuffens på gång med mannen som körde hennes färdtjänstbuss/ var lokalpolitiker. En dag bestämde de sig för att följa efter honom när han kört iväg med deras dotter, och han körde in på en avfart där han sedan försökte tvinga kvinnan till en sexuell akt. Familjen larmade polisen och mannen häktas nu för sexuellt utnyttjande av person i beroendeställning.
Nu har aftonbladet visserligen bytt rubrik, men när jag läste denna artikel så hade den rubriken: "Politiker åkte fast i sexfälla."
What. The. Fuck.
Herregud vad jag hatar världen nu. Insåg verkligen inte att detta inte var en passande rubrik? Satt personen som valde denna rubrik och tänkte att detta var en "sexfälla"?
Ordet "sexfälla" antyder att mannen lurades in i en sexuell akt, som sedan vändes mot hans nackdel.
Ett exempel på en "sexfälla" skulle alltså vara att Person 1 förför person 2 och de sexar, person 1 använder faktumet att de haft sex för personlig vinning. Ett exempel skulle kunna vara att en känd homofobisk politiker har sex med en person av samma kön, och denna person hotar med att berätta detta om politikern inte går med på att ge hen vad hen vill ha.
Det passar bättre in på ett scenario som skulle kunna falla under"sexfälla"
Men att en orolig familj försöker försäkra sig om att inget händer deras handikappade dotter, och så visar det sig att färdtjänstchauffören visst var ett äckel som utnyttjade deras dotter sexuellt, och de anmäler äcklet till polisen. Det är ingen "sexfälla."
Det är ett äckel som utnyttjat en person sexuellt och/eller våldtagit henne, och en familj som gjorde det enda rätta.
 Som tur var så var jag inte den enda som lade märket till detta, och de har nu ändrat rubriken till: "Offrets familj satte dit politiker för sexbrott."

Men jag hatar fortfarande världen.

Edit:
Nyheter 24 har tydligen också skrivit om det hela, med rubriken "Miljöpartist fast i sexfälla, våldtog handikappad kvinna"

Det var inte någon förbättring alls.

2 kommentarer: