onsdag 11 april 2012

Hurley being Hurley

Jag såg de två första avsnitten av Alcatraz för några dagar sedan, och var inte jätteimponerad. Det verkade vara random polisdrama med Losts wtfness. Det var inte riktigt min kopp te, men den var inte fruktansvärt dålig. Serien handlar om fångarna som försvann från Alcatraz på 60-talet, de kommer mystiskt tillbaka på 2000-talet, och huvudpersonen är en polistjej som blir indragen i det hela och blir anställd i en liten hemlig grupp som jobbar med att fånga in dem igen och ta reda på hur/vart de försvann och varför de kommer tillbaka nu. Det är bara en grej som retat mig så in i helvete

Jorge Garcias karaktär Dr. Diego Soto.
Diego Soto är Hurley från lost, minus diagnoserna, och med dubbla doktorsexamens, samt att han gett ut en bok om fångarna som försvann från Alcatraz, vilket är det serien handlar om.
Så, det är är en välutbildad karaktär, han ska uppenbarligen vara den smarta sidekicken till huvudpersonens asskicking. Alcatrazs Dr. Reid till deras Derek Morgan, förutom den lilla detaljen att under de två första avsnitten så gör han inte så mycket smarta grejer. De läser lite i hans bok som fången de vill få tag på, men såklart så har han inte så mycket relevant info om personen, eller så är relevansen inte uppenbar förrän den asskickande huvudpersonen lyckas komma på det.
Diego Soto är Samwise Gamgee/ Samwell Tarly-stereotypen. Den dumsnälla tjocka kompisen som alltid finns där för huvudpersonen.
Diego Soto är Samwise med två doktorsexamen som skrivit en kritikerhyllad bok.
Yeah, right.

En annan sak med karaktären som stör mig är att det verkar som om Diego jobbar i, alternativt äger, en butik som säljer serietidningar eller något annat nördigt.
Om han doktorerat i två olika ämnen, varför är hans inte anställd på ett universitet?
Är det för att visa att den här karaktären är en nörd? Borde inte faktumet att han doktorerat i två ämnen indikera det?
Jag menar, jag gillar att läsa serietidningar, men om jag doktorerade i någonting och stod mellan valet; jobba i butik vs jobba på ett universitet med det ämnet jag doktorerat i? Universitetet skulle vinna, hands down.
Har han tagit sig tiden, orken och studielånen att doktorera i två olika ämnen så är det uppenbarligen någonting han är väldigt intresserad av, så varför jobbar han inte med det?
Varför kan han inte vara mer Sheldon Cooper, en karaktär som jobbar med det som han är utbildad i, men som är väldigt insnöad på populärkultur med?

Jag vill inte vara den som är den, men jag tror att det är för att Jorge Garcia är överviktig, och hollywood älskar att använda sig att tjatiga stereotyper. Så istället för en jättesmart karaktär som kan sina grejer och tillför någonting väsentligt till handlingen så fick vi Samwise Gamgee med två doktorsexamen. För att Jorge Garcia inte har samma kroppstyp som Jim Parsons.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar