fredag 6 april 2012

verklighetsflykt

Lisa kände på dörrhandtaget. Det var olåst.
Det förvånade henne inte, men det gjorde henne lite orolig. Tänk om det hade hänt någonting?
Hon klev in i hallen till sin vän Timmys lägenhet. Det var mörkt och luktade en blandning av cigaretter, cannabis, bränt och pizza. Det var inte heller något som gjorde henne förvånad. Inte nu längre. Hon trevade med handen efter lampknappen, men när hon fann den så fungerade den inte.
Hur länge sedan var det lampan hade slutat fungera? Några timmar? Några dagar? Flera veckor?
Hon lät ytterdörren vara öppen så att hon skulle få lite ljus när hon gick längre in i lägenheten. Köksdörren stod på glänt. Lisa kikade in i köket och lyckades få en skymt av högar av disk och pizzakartonger. Ett rosslande hördes från rummet bredvid.
Sovrummet.
Hon tassade sig in i sovrummet. Den här gången gick det att tända taklampan. Hennes vän Timmy satt hopsjunken på golvet vid sin säng. Lisa rusade fram till sin vän och slog armarna om honom.
"Timmy, hur är det?" frågan kändes så löjlig, hon såg ju att han bara var ett skal av sitt forna jag.
Hennes vän skakade och snyftade ynkligt.
"Jag klara inte av det här längre."
"Det gör du visst. Du behöver bara sluta med det här. Sluta med alla droger. Jag kommer att hjälpa dig."
Han skakade på huvudet.
"Jag kan inte." han lutade sin pannan i sina handflator. "Jag måste ha dem. Annars så…"
"Annars så vad?"
Han svarade inte.
"Annars så vad?" upprepade hon.
Han brast ut i gråt. Ren okontrollerbar gråt.
"Jag klarar inte av att leva utan det! Utan det så kommer jag att gå under! Jag måste ta droger för att klara av att leva med faktumet att det finns erotisk fanfiction baserade på Lovecrafts cthulhu-mytologin! Varför vill någon läsa hur cthulhu har sex med japanska skolflickor! Jag förstår det inte!"
Lisa stelnade. Det var hon som hade länkat den fanficen till honom.
"Herregud, förlåt, Timmy. Förlåt."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar